Igazából arról írunk, hogyan készíttessünk honlapot. A honlap készítést saját magunk, megfelelő tapasztalat hiányában felesleges elkezdeni. Nem éri meg a ráfordított időt és energiát és általában nem hozza a kívánt eredményt. Az első legkisebb olyan igénynél ami nem teljesen sablon megoldhatatlan problémába fogunk ütközni.

hogyan készítsünk honlapot

Az ügyfeleink gyakran annyit kérnek, hogy semmi nem kell, csak legyen rajta a név, cím, telefonszám. Ezt nagyon könnyű létrehozni, pillanatok alatt elkészül csak általában nem tetszik.

 

Ennek az az egyszerű oka, hogy a honlap készíttetők egyszerre honlap látogatók is. Addigra már nagyon sok gyönyörű, sok munkaórával elkészített honlapot meglátogattak és azt szeretnék, ha a sajátjuk sem lenne csúnyább, unalmasabb. Ilyenkor jönnek a "JÓ LESZ, DE" típusú kérések. Ezek általában a következőek szoktak lenni:

 

  • Legyen valami animáció. Képek cserélődjenek, stb...
  • Legyen reszponzív
  • Legyen valami szép design-ja
  • Legyen az első oldalon a keresőben még a héten, de ne kelljen fizetni a megjelenésért...
  • Nem baj, ha nem elsőnek dobja a Google de legyen az első oldalon
  • Csak kérjen be egy-két adatot és akkor engedjen tovább ha ki van töltve....
  • Itt-ott ugorjon fel egy ablak

 

Ezeket a kéréseket viszont megfelelő szakértelem hiányában nem vagy csak nagyon súlyos működésbeli kompromisszumok árán lehet megvalósítani.

Vegyük sorra, hogy mi szükséges ahhoz, hogy a honlap készítője el tudjon kezdeni dolgozni az egyszerű "csak a telefonszám legyen rajta" típusú honlapon.

 

Honlap készíttetés - Első lépés, tartalom

Végiggondolni a tartalmat. Első körben elég egy vázlatot írni. Ez nagyjából meg fog felelni a menüszerkezetnek is. Tipikus kialakítás (akár erről a honlapról is másolható)

  • Kezdőlap. Ide kerüljenek a legfontosabb információk bevezető szövegei
  • Kínálat leírása. Írjuk le egy vagy több cikkben, hogy mit is kínálunk az ügyfeleink részére.
  • Árlista vagy ajánlat. A tevékenység függvénye, de fontos információ lehet.
  • Referenciák. (Nem minden tevékenységnél van rá szükség)
  • Történetünk vagy Rólunk. Írjuk le, hogyan kezdtük a tevékenységünket, milyen mérföldköveket hagytunk el, esetleg rövidesen megvalósuló terveink. Nem kell túl részletesen mert ez nem a látogatókról szól, hanem magunkról.
  • Tanácsok, segítség azok részére, akik kevésbé értenek a szakmánkhoz mint mi magunk
  • Különlegességek. Mi az amiben a mi kínálatunk különbözik a többi cég kínálatától. Miben vagyunk mi jobbak?
  • Válaszok azokra a kérdésekre amit az ügyfelek kérdezni szoktak.
  • Kapcsolat, elérhetőség

Ennyi tartalommal már el lehet indítani egy honlapot. Másold ki innen ezt a listát egy üres dokumentumba és kezd el bővíteni.

Ezek közül a legfontosabb a címlap tartalma és az ajánlat, vagyis amiért ez a honlap létrejött.

A címlap -bár kulcsfontosságú- készülhet később is mert mire végiggondolod a tartalmat addigra rengeteg ötleted lesz. Minden ötletet írj le azonnal.

Sokkal jobb lesz az eredmény ha válogatsz a cikkekbe néhány szép színes képet. A legjobbak a saját fotók. Ez a leghitelesebb, de csak abban az esetben ha a minősége megfelelő. Nem kell vérprofi, telefonnal is készülhetett de jól nézzen ki vagy nagyon érdekes témája legyen. A minőség nem mindig elsődleges szempont mert például egy világszenzáció gyengébb minőségben is sikeres lesz.

Ha ennyit sikerül összehozni akkor közben úgyis jönnek az ötletek. Mi is így hoztuk létre ezt az oldalt. Most negyedik átolvasáskor is vannak friss gondolataim és bővítettem egy alfejezettel. Rengeteg információ eszembe jut amit az ügyfelek meg szoktak kérdezni és én kis személyre szabással mindenkinek ugyanazt az információt adom át.

Írjuk le azt, amit az ügyfeleink/partnereink részére korábban email-ben elküldtünk.

Nagyon sokat dob a honlapon ha élő tartalma van, tehát időnként kerülnek fel új cikkek. Legjobb ha írunk egy blog-ot a szakmánkról.

Nem szégyen profi szövegírók segítségét sem igénybe venni. Manapság az már egy önálló szakterület, befektetésnek is tekinthető.

További ötletek a tartalomhoz

  • Egyértelmű dolgok. Azok amelyek számunkra teljesen egyértelműek de a látogatónak újdonságot jelent, segít eligazodni.
  • Érdekességek. A honlap tartalmához kötődő szakmai hírek, kiemelt referencia munkák.
  • Rólunk írták, vevői vélemények, értékelések

 

Honlap készíttetés - Második lépés, elrendezés

Elrendezés választása. Hasznos lehet, ha van elképzelés a honlap elrendezéséről. Néhány szempont:

  • Felülről lefelé, balról jobbra olvasunk. Ez szájbarágósnak tűnhet de soha nem szabad megfeledkezni róla. A látogatók ilyen sorrendben nézik végig az oldalt. Elöl legyen a lényeg, bal oldalon. Ha oldal menü van, inkább balra kerüljön.
  • Ha kevés a tartalom elég egy menü is.
  • Két szintél ne legyen mélyebb a menüszerkezet. Inkább bontsuk több menüre.
  • Szembetűnő legyen a honlap fő szolgáltatása/terméke.
  • Ha valami gomb van amire szeretnénk, hogy kattintsanak az legyen nagy és feltűnő.
  • Ne legyen apró betűs.
  • A cikk egyes alfejezetei külön-külön is érthetőek legyenek. Nem mindenki olvassa végig az egész cikket.

 

Honlap készíttetés - Harmadik lépés, design

Design választása. Legcélszerűbb, ha a készíttetés előtt már kigyűjtjük azoknak a honlapoknak a címét amelyek tetszenek. Van sok olyan cég, amelyik honlap sablonokat kínál, innen is lehet ötleteket gyűjteni. Kell választani egy színvilágot és egy elrendezést. Nem másolni kell, hanem inspirációkat, kiindulási pontokat gyűjteni.

Ezekre kell nagyon odafigyelni:

  • A bemutató illetve élő honlapokon általában profi fotók találhatóak. A miénk amikor elkészül, nincs benne egy kép sem, illetve más fotók vannak. Teljesen más eredményt hozhat, ha a saját képeinket, saját logónkat töltjük fel. A honlap színvilágának illeszkednie kell a felhasznált fotók és a logó színeihez.
  • A bemutató illetve élő honlapokon van tartalom. Egy rövidke, képek nélküli cikk nem éri el ugyanazt a hatást mint egy színes, jól tördelt cikk.
  • Figyelni kell arra, mennyi menü illetve menüelemünk van. Ha kiindulásként veszünk egy olyan oldalt amin 6 menü van és 120 menüpont, nekünk meg éppen összejött egy menü 5 menüponttal, akkor az másképp fog kinézni. Ugyan ez a helyzet a közösségi média ikonokkal is.
  • Nem szabad csak a design-nak alárendelni a honlapot. Fontos, hogy esztétikus legyen de jobb egy áttekinthető, olvasható honlap mint egy áttekinthetetlen művészi önkifejezés.

Ha megvan egy színvilág és az elrendezés akkor már igen nagy a valószínűsége, hogy a készítő és a készíttető jól megértik majd egymást, nem lesznek nagy koncepció váltások, halad a munka, nincsenek  szünetek.

Ha egyáltalán nincs koncepció vagy közelítés akkor grafikus bevonása szükséges.

 

Honlap készíttetés - Negyediktől az utolsó lépésig

Ez egy több apró lépésből álló folyamat amely halad a végleges állapot felé. Itt kisebb-nagyobb módosítások lesznek, remélhetőleg minél kevesebb alkalommal. Kialakul a végleges menü elrendezés, a keresőbarát linkek nevei, a tartalmak, a címlap.

Ebben a fázisban a honlap akár üzemelhet is.

Nem kell megijedni, elsőre senki sem találja el a honlap végleges formáját, az szinte minden esetben több apró változtatáson keresztül készül el.

Kattints ide, ha érdekel egy komolyabb honlap