... de ha sok Excel táblát össze lehetne kapcsolni, több dimenzióban egymásra helyezni, ezekben tetszőlegesen keresni akkor már egy kicsit közelebb járunk az adatbázis fogalmához.

Vegyünk egy egyszerű példát. Könyveket és írókat szeretnénk tárolni. A legegyszerűbb egy Excel tábla. Egyik oszlop a könyv címe, másik oszlop a szerző. Sajnos a rendszer kissé nehézkes lesz mert egy könyvnek több írója is lehet, egy író pedig általában több könyvet is ír. Ha azt szeretnénk lekérdezni, hogy adott íróhoz melyik könyvek tartoznak vagy kellene egy olyan kimutatás, hogy XY író hány könyvnek szerzője, társszerzője akkor ez a rendszer erre nem lesz igazán alkalmas.

További hátrány, hogy az írók nevét többször kell leírni. Nem biztos, hogy sikerül egyformán. Pl: P.Howard, Rejtő Jenő, Rejtő J. Ezek mind különböző találatok lesznek egy keresésnél.

Ennél persze sokkal bonyolultabb  adattárolási feladatok vannak amelyeket adatbázis segítségével tárolunk. Az adatbázistól elvárjuk, hogy:

  • Sok adatot lehessen tárolni
  • Az adathalmaznak csak azt a részét jelenítse meg, amire éppen szükség van, tehát hatékonyan lehessen benne keresni, kiválasztani, szűrni
  • Többféle nézetben le lehessen kérdezni az adatokat