A mikroadatok egy jelölésrendszer a honlapokon ami szemmel nem látható, a böngésző nem jeleníti meg. Ez az információ azonban a keresőrobotok számára, mint például a Google bot nagyon fontos, hasznos adat. Webáruházban vagy olyan honlapokon ahol valami érdekes ajánlat van, például ingatlanok használatuk kötelező. Ha nem használjuk akkor igen nagy hátrányba kerülünk az olyan honlapokkal szemben amelyek használják. (Legalábbis akkor, ha érdekes a honlap rangsorolása a keresőben. Nem találkoztam még olyan emberrel akinek ez ne lett volna fontos.)

 

Mire jó a mikroadat?

A keresőrobotok beolvassák minden honlap tartalmát amiről tudomást szereznek. A szöveges tartalmat értelmezik. Egyre intelligensebbek de azért még nem tökéletesek és nagyon jó néven veszik, ha segítünk nekik. Jutalmazzák is egy jobb pozícióval a keresési megjelenéseknél.

Képzeljük el a következő szöveget az egyik honlapon:

"Túracipőben érkeztünk. A 42-es háznál, a büfében vásároltunk egy pogácsát 450.00;-Ft-ért"

Egy másik honlapon:

"Csúcskategóriás BestTrail túracipő 42-es méret 54 990 helyett 44 500Ft"

Egy harmadikon:

"hossz: 10m 30ft"

Az első két szövegben szerepel, hogy Túracipő, 42, egy szám valamilyen formátumban és az Ft betűkombináció, a harmadikban is benne van az ft.

Ez számunkra ennyiből egyértelmű, hogy az első szöveg egy túra leírás lehet, a második egy termék megjelenítése, a harmadik nem tudjuk mi de az ft hossz-t jelent angolszász mértékegységben.

Belátható, hogy nincs könnyű dolga keresőnek ha jó helyen akarja megjeleníteni a találatokat.

 

Honnan tudja a kereső is azt amit mi ebből a néhány szóból azonnal, tisztán látunk?

Egyrészt onnan, hogy nagyon okos emberek írják és roppant intelligens de sokkal pontosabban eltalálja ha segítünk neki. Mi pedig úgy tudunk segíteni, ha megmondjuk neki.

Megmondjuk, hogy a 44 500 az egy ár, értéke 44500 nem pedig 44 vagy 500 vagy 44,500. Ez a termék érvényes ára nem pedig az 54 990. Az csak ott van, nem kell figyelembe venni.

A 42 az egy méret, ami a termékre vonatkozik.

Az Ft az egy pénznem, Magyar Forint, HUF az ISO jelölése.

A túracipő az egy termék.

A BestTrail az egy márka vagy gyártó.

A 450.00;- úgy értendő, hogy 450.

 

Hogyan lehet segíteni a keresőrobotok munkáját?

Úgy lehet segíteni a keresőnek, hogy leírjuk mi mit jelent a honlapunkon. A szabvány, hogy hogyan írjuk le itt található:

https://schema.org/

A schema.org egy alapítvány amelyet támogat a Google, a Microsoft, a Yahoo és a Yandex. Úgy tűnik, ha nagyon nagy a szükség akkor még a nagyok is képesek összefogni és egy közös szabványt megalkotni. Szerencsére ez történt és nem kell a honlapokba három-négyféle jelölésrendszert alkalmazni, elég egyet.

Egy leírás a mikroadatokról:

https://developers.google.com/schemas/formats/microdata

 

Hogyan lehet felismerni, hogy van-e mikroadat a honlapon?

Meg kell nézni az oldal forrását. Ezt jobb egérgomb->oldal forrása vagy Ctrl+u gombok megnyomásával lehet megtenni. Után rá kell keresni az "itemprop" szóra a forrásban. Ha tele van vele akkor van mikroadat, ha nincs akkor azt a honlap nem használja.

 

Példák

A példák a kerekvar.hu és a lakaspontingatlan.hu honlapok egy-egy véletlenszerűen kiválasztott aloldalának forrásai. Nagyításhoz kattints a képre.

 

Mikroadat a kerekvar.hu honlapon

Mikroadat a lakaspontingatlan.hu honlapon

 

Hogyan lehet ellenőrizni a mikroadatok helyességét?

A Google webmester eszközök Keresési megjelenés->Struktúrált adatok menüpontban megmutatja, hogy a honlapunkban hány jelölés van, vannak-e hibás jelölések.

Struktúrált adatok Kerékvár

Struktúrált adatok Lakáspont